グローバル教育センター 掲示板

グローバル教育センター

在留資格更新申請について/Procedures for application for extension of period of stay

在留資格の更新は、在留期限の3か月前から申請できます。期限一週間前までに入管へ申請に行くようにしてください。

①大学への申請
以下2つの申請をお願いいたします。
 グローバル教育センターへの申請

 在学証明書・成績証明書の発行申請
※卒業生用のシステムですが、在学生も利用できます。
※発行料、郵送料および手数料がかかります。

<注意事項>
・在学生用の証明書が選択肢にありませんので、 「和文・卒業証明書」を2通と入力し、
 連絡事項に「ビザ更新のため和文の 「在学証明書」「成績証明書」を1通ずつ」と入力してください。
・新入生は在学証明書のみを申請してください。
・非正規生(研修生等)は申込課程を修士とし、「和文・卒業証明書」を2通と入力し、連絡事項に「ビザ更新のため和文の 「在籍証明書」」「成績証明書」を1通ずつ」と入力してください。
・非正規生(研修生等)から正規生になった方は、「和文・卒業証明書」を3通と入力し、
 連絡事項に「ビザ更新のため和文の 「在学証明書」「成績証明書」、研修生時の「在籍証明書」を1通ずつ」と入力してください。

②入管への申請
上記①を申請後、入管へ提出する書類をお送りしますので、以下の書類を持って入管に申請ください。
・在留期間更新許可申請書(大学から郵送)
・在学証明書(大学から郵送)
・成績証明書(大学から郵送)
・資格外許可申請書(大学から郵送)
・在留カード
・パスポート
・国民健康保険証
・履修登録科目通知書(履修登録画面からダウンロード可能)
・銀行の残高が分かるもの(通帳のコピー等)
[法政大学で初めて在留資格の更新をする場合]
・前籍の学校(日本語学校等)の在籍証明書および卒業証明書
[留級、休学したことがある方]
理由書
上記の理由書を記載し、大学および入管に提出してください。

在留期間更新許可申請書と、在学・成績証明書は別で郵送されます。
また、書類の発行にはお時間がかかりますので、ご了承ください。

★新しい在留カードを取得した方は、以下より提出してください。
 更新後の在留カード提出

 

You can apply for extension of your period of stay from 3 months before your current expiration date.

① At Hosei University
Please take the following 2 steps.
1st step:Fill out the form and submit to the Global Education Center online.
 Form for 1st step
2nd step:Apply for Certificate of student status/Academic achievement document.
 Form for 2nd step

Please apply them online (the system is for alumni, but you can use this system)
with points of attention as follows:
・A service fee will be charged to current students as well.
・There is no choice for certificates of current students.
So please request 2 copies of “Certificate of Graduation”, and write in comments as follows:
“Certificate of students status (in Japanese), and Academic achievement documents (in Japanese), 1 copy of each

② At the Immigration Bureau
1. After you finish the above ① procedures, Hosei University will send necessary documents to you.
Please bring the following documents and apply for extension of your period of stay at the Immigration Bureau.
• Application for Extension of Period of Stay (mailed from Hosei)
• Certificate of student status (mailed from Hosei)
• Academic achievement document (mailed from Hosei)
• Application for permission to engage in activity other than that permitted under the status of residence previously granted (mailed from Hosei)
• Residence card
• Passport
• National Health Insurance Certificate
• Certificate of course registration 
• Document stating balance of your bank account (e.g. a copy of your bankbook)
 [In case that you apply for extension of period of stay for the first time at Hosei]
•Certificate of enrollment and Certificate of Graduation at Japanese language school
[In case that you have repeated a school year or have taken a leave of absence]
Statement of Reasons*
*Please fill out the avobe Statement of Reasons and submit to both the Immigration Bureau and the Global Education Center
“Application for extension of period of stay” and “Certificate of students status/Academic achievement document”
will be mailed to you separately.

Please note that it may take a while before issuance of certificates/documents by Hosei University.
Thank you for your understanding.

★Upload the front and back of your new Residence Card after having received new one.
 Residence card application form